Novák | 16.04.2024 05:10

Spartaforever je fantastická stránka. Všichni ji milujeme a hltáme všechno, co se na ní šustne: názory a diskuse na fóru, insider info, reporty, týdeníky... Jedinečný fanouškovský obsah, tvořený sparťany pro sparťany – to je přesně to, za čím sem tisíce a tisíce z nás chodí každý den. Je to důležitý a je to skvělý: dnešní svět se prostě hodně točí kolem toho, co je online. Člověku se však v tý smršti může lehce stát, že ztratí ze zřetele, že ve fanouškovský kultuře ještě pořád jde nejvíc o to, co se děje „tam venku“ mezi fans a jak to vypadá na zápasech našeho milovaného klubu. Spartaforever bylo a je především platformou fanouškovských aktivit. Často jde o věci, které zná každý fanda a které neodmyslitelně patří k dění kolem Sparty. Avšak ani ta zdánlivě nejběžnější věc, „se“ nestane sama od sebe: bývá za tím spousta práce, kterou někdo musí vynaložit. Fanda jako vy nebo já: bez nároku na aplaus či honorář – z čisté lásky ke Spartě. Rádi bychom vám v miniseriálu rozhovorů přinesli pár pohledů a vhledů do fanouškovských aktivit, za kterými SF stojí.

Stylsport – oblečení pro aktivní sparťany, sparťanky a sparťančata

Ať už chodíte do kotle, na Protilehlou anebo chcete jenom dělat dojem na holky nebo kluky – pokud jde o oblíkání, je pro vás Stylsport jasnou volbou! Je libo dárkový SF-otvíráček, 1893 softshellku do nepohody anebo výběr šál na deset originálních způsobů? Všechno maj’! V krámku v Havanský 12, ve stánku na Protilehlý, nebo v e-shopu spartani.cz. Od sparťanů pro sparťany! Nejenže jsou ty věci fakt povedený, ale navíc jejich nákupem přispíváte na všemožný fandovský aktivity (starší článek, který neztratil dodnes nic na své aktuálnosti zde ). O Stylsportu samotným, jeho historii a dnešním provozu, vztahu k ofiko fanshopu, ale i podpoře dění na tribunách si se mnou povídala duše Stylsportu Standa. Patří mu velké díky za čas a otevřené odpovědi.

Ahoj Stando, mohl bys nám, prosím, říct pár slov k úplným začátkům Stylsportu? Jak a kdy vznikla myšlenka vyrábět si vlastní fanouškovské oblečení? A dokonce si otevřít samostatný obchůdek?

Ahoj. Otevření Stylsportu má zrovna teď zajímavý výročí. Byl otevřený před třinácti lety na zápas s Liverpoolem. Krámek trochu navazoval na předchozí prodejny, které také nabízely nějaké zboží pro fanoušky ACS a pak z různých důvodů ukončily činnost. Po čase jsme se štafety chopili my a teď už jsou sparťanské obchůdky na každém letenském rohu.

Kdo za designem Stylsportu vůbec stojí? Jak se vymyslí, že se vyrobí nový kulíšek anebo že nová šála bude vypadat zrovna takhle? Je to z jedný hlavy anebo spíš kolektivní dílo?

Design je víceméně kolektivní věc, kdy často u piva padají různě bláhový nápady. To, co si zapamatujeme, se pak hodí do reálnější podoby grafik a jde se na výrobu.

Mohl bys nám, co si umí jenom velmi zhruba představit, jak se vyrobí kus oděvu, trošku víc ten proces popsat?

Pokud chceš znát proces výroby bavlny, tak musíš do Paňdžábu. (smích) Nám chodí už hotové zboží. Část je klasický textil s naším potiskem, výšivkou a část si necháváme komplet šít na zakázku.

U věcí ze Stylsportu bych nečekal, že na ně budou lidi aplikovat stejný kritéria, jako na svoje normální oblečení: vaše věci si člověk zkrátka kupuje primárně kvůli tomu, aby ukázal vztah ke Spartě. Stejně mě ale vždycky znovu překvapí ta kvalita: mám několik hodně slušnejch mikin, zimní bunda vpohodě táhne několikátou sezónu a softshellka je naprosto perfektní ve větru i dešti. Jak důležitým kritériem je pro vás kvalita?

Kvalita samozřejmě hraje svou roli. Celkově je snaha o nějaký rozumný poměr ceny, kvality, profitu. Na druhou stranu si nehrajeme na to, že by v bundě od nás mohli Sparťani lézt na Everest. To v naší cenové kategorii čekat nejde.

Jak vybíráte dodavatele? Na základě vlastních zkušeností, anebo probíhá něco jako „tender“ s danými kritérii?

Zkušenosti, dodací lhůty, spolehlivost. Do stadia „tenderů“ jsme naštěstí fakt ještě nedorostli.

Můžeš nám prozradit i pár provozních věcí? Kolik tak jednotlivých kusů od všeho se dělá? A chápu, že u mikin za 950 v různých velikostech budou ty počty jiný, než u kulichů nebo šál.

Počty kusů se dost různí. Řada věcí se přidělává průběžně. Za poslední dobu se nejvíc kusů dělalo od výročních šál 130. Ta zlatá prostě sparťany táhne. Ve své době jsme dělali speciální trička na Derby, nebo do Ostravy. To bývalo ve vyšších stovkách kusů, aby to měl v sektoru každý.

Mám dojem, že se v posledních letech zaměřujete mnohem více na normály – dřív ty věci od vás byly, dle mýho, mnohem víc zaměřený na Ultras a vůbec primárně na stadion. Dnes se u vás dají koupit věci pro docela běžný nošení: hezký mikiny nebo bundy jenom s malým znakem a podobně... Vnímám to správně?

Nevím. Nějakým vývojem to určitě prochází, ale není to tak, že by něco pro „ultras“ muselo být za každou cenu křiklavé a pro „normály“ decentnější. Asi taky trochu stárneme. Vlastně ani nemám rád to dělení ultra/normál.

Podle mýho dojmu zvenku byl absolutní majstrštyk titulový triko z minulý sezóny: viděl jsem ho fakt na strašně moc lidech a vůbec si neumím představit, jak se něco takovýho plánuje. Hádám, že takový objemy se musí objednat hodně dopředu – byla tohle pro vás největší akce anebo bys řekl, že bylo něco ještě těžšího?

Titulový triko primárně vymyslel jiný gang. Samozřejmě jsme pomáhali s distribucí. U toho trička sedlo do sebe asi úplně všechno. Počínaje odvahou do toho jít, uměním to dobře propagovat a distribuovat a konče tím, že jsme titul vyhráli už na Slovácku a mohlo se to prodávat před posledním zápasem. Co do objemu to bylo jednoznačně největší.

Tipnul bych si, že jsou pro vás z hlediska prodeje nejdůležitější otvíračky před zápasama: to se u vás opravdu „dveře netrhnou“ – je můj dojem správnej anebo se toho děje třeba přes e-shop nějak srovnatelně?

Jasně. Zápasy jsou hlavní. Eshop byl nejvíc za Covidu a pak samozřejmě před Vánocemi. Asi jako všude.

Občas se mi povedlo odskočit si do krámku v pracovní den a to tam člověk nenajde pokaždý jenom Tebe: jak řešíte pokrytí běžných otvíracích hodin? máte brigádníky? Anebo jsou to fanoušci, co chodí vypomáhat?

V krámku se střídá více brigádníků. Tedy hlavně přes všední dny, kdy tam není tolik zákazníků a je potřeba spíš balit zboží, objednávky, uklízet po předchozích fotbalech atd. Na domácí fotbaly se tam snažíme být v plné síle. Lednice se sparťanským pivem pomáhá spolupracovníky přilákat.

Vím, že se Spartou jako fanoušek hodně jezdíš: sleduješ pro inspiraci produkty jiných klubů? Třeba i na výjezdech mimo Česko? Jsou kluby, kde jsou na tom, pokud jde o fandovský oblečení, nějak výrazně líp, než jinde?

Po pravdě ostatní moc nesleduju. V cizině mě spíš zajímá, jak to kde funguje organizačně, provozně. Těžko soudit, kde jsou na tom líp/hůř. To je o osobních preferencích. Jiný styl je samozřejmě v Polsku, jiný v Anglii.

Vzpomeneš si třeba na konkrétní fanshop, kde to fungovalo zvlášť dobře? třeba sis řekl: „tyjo, tohle mít, tak jsme za vodou?“

Pěkně to šlapalo na Chelsea. Výběr pro všechny sorty fanoušků.

Jaký je váš vztah k ofiko fanshopu? Je to pro vás konkurence anebo bys spíš řekl, že lovíte v rybníčkách, které se překrývaj jenom z menší části? V čem bys řekl, že jste jiní, než je fanshop? Kdysi jsem si kulíška 12. hráče kupoval v ofiku: probíhá nějaká spolupráce dneska?

K fanshopu jsem neutrální. Když bych to zjednodušil, tak my jsme zaměření víc na aktivní fanoušky. Někteří lidi samozřejmě chodí do fanshopu i k nám. Většina běžných zákazníků fanshopu nás, myslím, nezná. Spolupráce ohledně 12. hráče byla trochu kostrbatá a roky už neprobíhá.

Jak se ti vůbec líbí produkce ofika? Já osobně tam nic nekupuju, ale přijde mi, že se hodně zvedl - třeba ta zimní kolekce GEN svetr+kulich se mi líbila hodně.

Bezkonkurenčně nejlepší jsou dresy. Snad se i na tu příští sezonu udrží vysoký standard a dresů už bude dostatek. Ludva od Homolků mi také asi desetkrát říkal, že má z fanshopu sparťanský nůž. Každý si tam najde to své.

A co novej vizuál ACS? Líbí se ti? Já jsem teda nadšenej (ale přiznám, že ten předchozí znak se mi teda nelíbil).

Nový vizuál bych rozdělil do víc rovin. Jednoznačně mělo smysl sjednotit vše do jednoho fontu. Ten je super. Stejně tak celkový barevný vyznění. Perfektní je opláštění stadionu. Předtím, když měl každý klubový sponzor loga ve svých barvách, tak to vypadalo všelijak. Druhá věc je nový znak. Moc jsem nepochopil, proč se logo měnilo. Ale stejně jako všem mi nezbývá, než si zvyknout.

Probíhá mezi Stylsportem a samotným klubem nějaká spolupráce ve smyslu podpory nebo pomoci?

Klub nám vychází vstříc například stran stánku. To samozřejmě souvisí s tím, že tímto nepřímo podporují chorea a další aktivity fanoušků. Dřív bývaly s klubem větší dohady kvůli materiálům na chorea atd. Teď to klape ok. Jinak se snažíme udržovat nějakou elementární nezávislost na klubu. Myslím, že je to takhle optimální.

Jak přesně probíhá podpora Stylsportu pro fanouškovské aktivity? Na pultu je kasička pro choreofond a vím, že podporujete fanouškovské aktivity i z výtěžku Stylsportu (např. se kupovaly tyče na naše vlajky). Jak je tohle nějak daný – třeba v procentech nebo částkách? Anebo probíhá ta podpora spíš podle potřeby?

Podpora je více formách. Snažíme se hlavně zaměřovat na chorea. Finančně, materiálově, organizačně. To je základ. Poslední rok to leze do rozměrů, o kterých se nám dřív nezdálo. Snad se trend udrží. Nějakou dobu trochu haprovala komunikace s kotlem, takže za námi šly hlavně kartoniády na protilehlé. Mistrovská sezona to změnila a přispíváme opět i do kotle. Materiálem igelitovým i svítivým. Další oblastí podpory je web a celkové dění kolem SF. Opakovaná podpora také byla směrem ke starším hráčům ACS, nebo do Nadačního fondu. V průběhu let se to mění. Příspěvky jdou podle potřeby. Za poslední rok je hodně akcí a zároveň vyšší zájem lidí, takže úměrně tomu teď vše stoupá. Doba temna za covidu byla opačný extrém.

Hned za rohem od Stylsportu mají krámek Letenští – víte o sobě nějak víc, resp. probíhá nějaká výměna či spolupráce?

Spolupráce probíhá zejména u choreografií. My se jim snažíme poskytovat materiál. Letenští tvořili třeba část transparentů na protilehlou. Komunikujeme vcelku pravidelně a konstruktivně. Víme o sobě dobře.

Jak ses k tomu dostal ty? zajímá tebe osobně oblíkání nějak víc?

Myslím, že nějak postupně. Na začátku vlastně brigádně, kdy jsem chodil pomáhat do jednoho z krámků, který existoval ještě před Stylsportem. Ohledně sparťanskýho oblíkání na mě přesně platí přísloví, že kovářova kobyla chodí bosa.

Jsi sám sběratel? Máš doma sbírku nějakých památečních šál anebo dresů?

Mám pár věcí z devadesátých let. Nedávno jsem taky získal pamětní medaili z finále Veletržního poháru 1936 proti Austrii. Toho si cením. Víc nic nesbírám.

Poznáváš vaše věci na lidech? A dělá ti to radost, vidět že někdo má kousek ze Stylsportu?

Lidí v našich věcech samozřejmě potkávám hodně. Zajímavý je to ve chvíli, kdy je to na místě úplně mimo fotbal. Hezký vzpomínky mám třeba na davy v trikolorových kulíšcích, které se motaly Londýnem při sparťanském výjezdu na Chelsea.

Je nějaká meta, ke který se snažíte dostat? Něco, na co aspirujete?

Jednoznačná a dlouho nedotažená meta bylo sparťanský pivo. To se podařilo na podzim rozjet a máme z toho radost. Další mety nás asi napadnou u popíjení právě toho piva.

Pifko má nově svůj vlastní facebook - Sparťanské pivo a instagram - @spartanske_pivo a moc nám všem chutná, tak si ním snad budem co nejvíc připíjet na úspěchy. Standovi díky za čas, který nám věnoval a přejeme jemu i Stylsportu hodně zdaru!

Novák


Odkazy:

Web Eshopu - spartani.cz

FB eshopu: www.facebook.com/Eshop Spartani

Instagram: @eshopspartani


Co se aktuálně mezi fans děje a co číst dále?

Co týden dal a dá jaro 2024 (9.díl)

Jak jsem si došel pro tři body do Ďolíčku - report z výhry Sparty nad Bohemians

Co týden dal a dá jaro 2024 (8.díl)

Prohospodařený poločas - report ze zápasu Sparty s Mladou Boleslaví

Šála "HONZA BERGER"

Udělat si čas - report z výjezdu do Opavy za Spartou

Co týden dal a dá jaro 2024 (7.díl)

1893 kroků dlouhý výjezd - report z utkání Č. Budějovice - Sparta

Zpráva Sparta fans III.

Fanoušek měsíce - Martas007

Kouzlo SF spočívá v tom, že je pro všechny sparťany, říká Tomáš Křivda, generální ředitel Sparty

Co týden dal a dá jaro 2024 (6.díl)

„Lachende Bestien“ - report z výhry Sparty nad Hradcem Králové

Feel the rain on your skin - report z výjezdu do Liverpoolu

Co týden dal a dá jaro 2024 (5.díl)

Díky FCS Opolany za příspěvek na choreo

Srovnání - report ze zápasu Sparta - Liverpool na Letné

Co týden dal a dá jaro 2024 (4.díl)

VSTUPENKY, PŘEKUPNÍCI, PODVODNÍCI

Malověrnost - report k nedělnímu DERBY na Letné

Co týden dal a dá jaro 2024 (3.díl)

Když jsem jel do Hradišťa pro tři body - report z výjezdu na Slovácko

Zpráva Sparta Fans II.

Je toho moc! - report z výhry nad Galatasaray

Sparta vs. Liberec se zastávkou v Istanbulu

Novák | 16.04.2024 05:10 Vstoupit do diskuze
0